شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بورس: معاون سازمان بورس و اوراق بهادار ازانجام 11درصد معاملات بورس تهران به‌صورت آنلاین خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، معاملات آنلاین یا اینترنتی سهام، روش جدیدی‌است که از سال گذشته به‌صورت رسمی در بازار سهام افتتاح شد، در این روش دیگر نیازی نیست که سهامداران به‌صورت حضوری برای خرید سهام به یک شرکت کارگزاری مراجعه کنند و فقط از طریق اینترنت می‌توانند وارد گردونه معاملات بورس تهران شوند. در این سامانه که سیستم معاملات آنلاین نام دارد، سفارش خریدار پس از ارسال به یک شرکت کارگزاری وارد سامانه معاملات می‌شود وسهام مورد نظر برای متقاضی خریداری شده و یا به فروش می‌رسد.

در این سیستم معاملات آنلاین، کارگزار فقط وظیفه بررسی سفارش وارد شده را بر عهده دارد و پس ازاین بررسی، سفارش دریافت شده بلافاصله وارد سیستم معاملات بورس می‌شود. وظیفه صحت سفارش وارد شده بر عهده مشتری است و این کار باعث می‌شود تا سفارش‌هایی که به‌صورت اشتباه وارد سامانه معاملات بورس می‌شود کاهش یابد. هنوز هم بسیاری از سهامداران بورس تهران به‌صورت سنتی از طریق مراجعه به شرکت‌های کارگزاری و ارسال فرم کتبی و یا با سفارش تلفنی اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند درحالی‌که سهامداران می‌توانند فقط از طریق اینترنت سفارش‌های خرید خود را ثبت کنند. در عین حال اطلاعات جدید نشان می‌دهد معاملات آنلاین به سرعت در بورس تهران فرا‌گیر شده است و بخش زیادی از معاملات بورس را به‌خود اختصاص داده است.

در همین رابطه سید علی حسینی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت:خوشبختانه معاملات آنلاین از ابتدای دوره راه‌اندازی تاکنون رشد قابل توجهی داشته و از ابتدای سال 90 تا‌کنون 11درصد معاملات خرد و بلوک بازار به معاملات آنلاین اختصاص یافته است. وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 81 هزارو 275 میلیارد ریال سهام به‌صورت خرد و بلوک در بورس تهران دادو ستد شده‌است که از این میزان 9 هزارو 90 میلیارد ریال آن به‌صورت آنلاین یا برخط انجام شده‌است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان انجام معاملات آنلاین در فرابورس هم وجود دارد تاکید کرد:هیچ منعی برای این کار وجود نداردو بخشی از مبادلات این بازار نیز به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. عضوهیأت‌مدیره سازمان بورس در باره دلایل رشد معاملات آنلاین یا بر خط در بورس تهران گفت:سهولت دسترسی به معاملات و اینکه برای انجام دادو ستد در بازار سهام نیاز به حضور فیزیکی نیست باعث استقبال کارگزاران وسهامداران از انجام معاملات آنلاین در بورس شده است.

کد خبر 142993
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز